Ochrana zdraví a provoz v ZUŠ Jirkov v období do konce škol. roku 2019/2020 – manuál
Tento materiál se vztahuje na základní provozní podmínky základních uměleckých škol. Provoz základních uměleckých škol je možné obnovit od 11. května 2020, a to v souladu s usnesením vlády č. 491 ze dne 30. dubna 2020. Pohyb žáků v základní umělecké škole Jirkov se řídí těmito principy:
- Vstup do budovy školy je umožněn pouze žákům, nikoliv doprovázejícím osobám
- Všichni žáci i zaměstnanci školy nosí ve společných prostorách roušky
- Každý žák bude mít s sebou sáček na uložení roušky
- Škola je oprávněna vymezit prostory, ve kterých se žáci mohou pohybovat
- Žák je povinen dodržovat stanovená hygienická pravidla; jejich opakované nedodržování, po prokazatelném upozornění zákonného zástupce v případě nezletilého žáka, je důvodem k nevpuštění žáka do školy (popřípadě k vyřazení žáka ze vzdělávání)
- Přesuny skupin žáků, pohyb na chodbách, návštěvu toalet, společných a venkovních prostor je nutné organizovat tak, aby byly minimalizovány kontakty jak mezi skupinami, tak jednotlivci včetně zaměstnanců školy
- Při přesunech je vhodné dodržení odstupů 2 metry vždy, když je to možné (nejméně 1,5 metru)
- Toalety jsou vybaveny mýdlem v dávkovači, nádobou na dezinfekci a jejím dávkovačem a jednorázovými papírovými ručníky pro bezpečné osušení rukou
- Úklid a dezinfekce toalet probíhá minimálně jednou denně
- Škola zajistí dostatečné množství dezinfekce – je k dispozici na chodbách školy a na toaletách
- Dezinfekční prostředky na ruce jsou přidělovány také do všech učeben
- Časté větrání budovy je zásadním preventivním faktorem (minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min)
- Úklidový personál je informován a poučen o hygienických zásadách a o potřebě čištění a dezinfekce povrchů a předmětů, zvýšená pozornost je věnována také dezinfekci lavic, stolů a povrchů, jako jsou např. kliky, vodovodní baterie, klávesnice, dálkové ovládače, telefony, učební pomůcky, čipové systémy, podlahy používaných prostor, WC apod.
- Důkladné čištění všech místností, ve kterých se žáci, pedagogové a další pracovníci školy nacházejí, je prováděno nejméně jednou denně
- Odpadkové koše jsou vyprázdněny alespoň jednou denně
Čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění
Žák bude moci vstoupit do školy pouze s podepsaným Čestným prohlášením o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění. Formulář je k dispozici zde na webových stránkách školy, popř. u vašich učitelů. V případě změny situace musí být toto prohlášení zákonnými zástupci neprodleně aktualizováno.
- Neprodleně po přezutí, popřípadě po příchodu do učebny, musí každý použít dezinfekci na ruce. Doporučuje se i předchozí umytí rukou (důkladně 20 až 30 sekund vodou a tekutým mýdlem)
- Maximální počet žáků v učebně je 15
- V průběhu vzdělávání a konzultací v učebně nemusí žáci ani pedagogičtí pracovníci nosit roušku, pokud je zachován odstup 2 metry (nejméně 1,5 metru) a je to nezbytně nutné. Pokud dochází k bližšímu kontaktu, musí se roušky nosit i v učebně
- U specifických aktivit, kdy dochází k těsnému kontaktu osob (např. tanec, skupinový tanec), obsah a formy vzdělávání přizpůsobí pedagog s důrazem na princip ochrany zdraví
- Při sejmutí si každý žák ukládá roušku do sáčku
- V každé učebně se pravidelně větrá (minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min)
- V případě nástrojů nebo předmětů, které používá větší počet osob, je prováděno čištění a ošetřování častěji než standardně, a to tak, aby nedošlo k jejich poškození
Při podezření na možné příznaky COVID-19
- Nikdo s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest), nesmí do školy vstoupit
- Pokud žák vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, je nutné umístit jej do samostatné místnosti a kontaktovat zákonné zástupce nezletilého žáka s ohledem na okamžité vyzvednutí žáka (zletilý žák opustí školu v nejkratším možném čase s použitím roušky a požadovaného odstupu). O podezření informuje škola spádovou hygienickou stanici. Ostatní žáky je pak vhodné umístit do jiné místnosti nebo změnit aktivitu na pobyt venku s povinným nošením roušky, dokud není známý zdravotní stav indisponovaného žáka. Doporučuje se, aby škola měla bezkontaktní teploměr k měření tělesné teploty
- Pokud se u zaměstnance školy příznaky objeví v průběhu práce, školu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky a požadovaného odstupu. Žáky je pak vhodné umístit do jiné místnosti nebo změnit aktivitu na pobyt venku s povinným nošením roušky, dokud není znám zdravotní stav indisponovaného zaměstnance školy
Osobní ochranné pomůcky pro zaměstnance školy
Učitelé ZUŠ Jirkov mají k zajištění bezpečnosti osobní roušky a obličejové štíty. Jsou poučeni o závažnosti situace a o bezpečnostních pravidlech, která je třeba dodržovat. U skupinové výuky a v kolektivních oborech je složení skupin žáků předem dáno a je neměnné. O docházce žáků do školy je veden záznam v třídní knize a tato evidence může být po dohodě s rodiči poskytnuta v rámci projektu Chytrá karanténa.
Při výuce se bude v jednotlivých oborech postupovat takto:
- Před příchodem žáků na hodinu bude třída vydezinfikovaná
- Příchod žáků do třídy v roušce – dezinfekce rukou
- Výuka hry s učitelem – buď na vlastní nástroj (kytara, dechový nástroj, apod.), nebo na nástroj školní, který používá více osob (klavír, klávesové nástroje, bicí nástroje, apod.) – je ošetřován častěji, v rámci zamezení rizik
- Po ukončení hodiny bude učitel dezinfikovat klávesy, pomůcky – notové stojany, stojánky pod nohy, kliku, umyvadlo+baterii, apod.
- Na WC budou žáci chodit jednotlivě, po příchodu z WC opět dezinfekce rukou
- Třídu učitel po ukončení výuky každého žáka/žáků vyvětrá
- V hodinách HN bude sedět v každé lavici jeden žák
- Na konci hodiny při odchodu žáků – opět dezinfekce rukou
- Po odchodu žáků ze třídy učitel vydezinfikuje všechny pomůcky, kliku, stoly, židle a připraví tak učebnu pro další skupinu žáků
- Před příchodem žáků na hodinu bude třída vydezinfikovaná
- Příchod žáků do třídy v roušce – dezinfekce rukou
- Každý žák má své pracovní místo – stůl, žáci se nebudou shlukovat
- Každý žák bude pracovat samostatně na své práci podle zadání, individuálně bude učitel s žáky konzultovat pracovní postupy a techniky (hodina bude probíhat stejně pouze s důslednějšími hygienickými opatřeními)
- Během hodiny bude učitel dezinfikovat pomůcky, kliku, umyvadlo+baterii
- Žáci nebudou nosit s sebou svačiny, pouze pití
- Na WC budou žáci chodit jednotlivě, po příchodu z WC opět dezinfekce rukou
- Třída bude větraná, pokud dovolí počasí, budou žáci chodit pracovat na zahradu školy, kde budou dodržovat rozestupy
- Na konci hodiny při odchodu žáků – opět dezinfekce rukou
- Po odchodu žáků ze třídy učitel vydezinfikuje všechny pomůcky, kliku stoly, židle a připraví tak učebnu pro další skupinu žáků
- Nebude se používat šatna, žáci si nechají věci ve třídě
- Před příchodem žáků na hodinu bude třída vydezinfikovaná
- Příchod žáků do třídy v roušce – dezinfekce rukou
- Výuka v TO bude probíhat s dodrženými rozestupy v klidnějším režimu – protahovací cviky, práce u tyče – baletní průprava, zaměření na preciznost pohybu v pomalejším provedení, využití internetu: baletní a taneční videa a následné rozbory učitele s žáky, seznamování s různými tanečními styly a technikami, v hodině bude zařazena také teorie
- Žáci nebudou nosit s sebou svačiny, pouze pití
- Na WC budou chodit jednotlivě, po příchodu z WC opět dezinfekce rukou
- Třída bude větraná, pokud dovolí počasí, budou žáci TO chodit pracovat na zahradu školy, kde budou dodržovat rozestupy
- Na konci hodiny při odchodu žáků – opět dezinfekce rukou
- Po odchodu žáků ze třídy učitel vydezinfikuje všechny pomůcky, tyč, kliku a připraví tak učebnu pro další skupinu žáků
Literárně-dramatický obor (LDO)
- Před příchodem žáků na hodinu bude třída vydezinfikovaná
- Příchod žáků do třídy v roušce – dezinfekce rukou
- Výuka v LDO bude probíhat s dodrženými rozestupy v klidnějším režimu –žáci se více zaměří na recitaci, čtení textů, rozbory textů, hlasovou průpravu, zlepšení artikulaci a práci s výrazem, omezit pohybové hry
- Žáci nebudou nosit s sebou svačiny, pouze pití
- Během hodiny bude učitel dezinfikovat pomůcky, kliku, umyvadlo+baterii
- Na WC budou chodit jednotlivě, po příchodu z WC opět dezinfekce rukou
- Třída bude větraná, pokud dovolí počasí, budou žáci LDO chodit pracovat na zahradu školy, kde budou dodržovat rozestupy
- Na konci hodiny při odchodu žáků – opět dezinfekce rukou
- Po odchodu žáků ze třídy učitel vydezinfikuje všechny pomůcky, používané rekvizity, židle, kliku a připraví tak učebnu pro další skupinu žáků
Současnou situaci uzavření přístupu do ZUŠ a vliv na úplatu právní předpisy výslovně neřeší. Jedná se o tzv. vyšší moc. Tato situace zpravidla není ani řešena ve školním řádu (vnitřním předpise), jelikož se nyní jedná o běžně nepředvídatelnou situaci. Je doporučeno platbu školného nevracet, protože platby mají být pololetní a tedy v tuto chvíli uhrazeny. Je možné přihlédnout například k tomu, zda škola nabídla žákům možnost distanční výuky, v každém případě o způsobu platby, popř. o vrácení školného, nebo jeho poměrné části rozhoduje vždy ředitel školy. Přestože v naší škole byla distanční výuka žákům umožněna a od 11.5. již probíhá výuka prezenční, rozhodla jsem o platbách školného v této situaci takto:
- za období 2. pololetí se bude platit školné za měsíce únor – duben (únor byl plně vyučován, březen pouze týden, duben pouze distančně)
- za měsíce květen – červen se školné hradit nebude, i v případě, že žák využije prezenční výuku od 11.5. a bude chodit na vyučování až do konce června
- jestliže žák platí školné pololetně, tedy má uhrazeno období únor – červen, bude mu školné za poslední dva měsíce převedeno do dalšího školního roku, tedy ve školním roce 2020/2021 bude mít již uhrazeno září – říjen, popř. může řešit vrácení školného individuálně s ekonomkou školy
- pokud žák platí školné jinak, než pololetně, je třeba, aby nejpozději do konce května 2020 uhradil školné za zmíněné 3 měsíce, jinak mu nebude umožněno pokračovat v příštím roce ve studiu
Toto rozhodnutí platí pro všechny žáky stejně, ať už využili distanční výuku, či nikoliv. Stejné podmínky platí i pro žáky, kteří nevyužijí od 11.5.2020 možnost opětovné prezenční výuky. Pokud nemáte dosud školné uhrazeno, učiňte tak co nejdříve, ať za tímto náročným školním rokem uděláme tečku a začneme v září nový školní rok lépe. Děkuji za pochopení.
Milena Sailerová